Kur’an’da Embriyonik Gelişim Mucizesi
Allah Kur’an-ı Kerim’de insanın embriyonik gelişiminin aşamalarından bahseder:
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ ط۪ينٍۚ.2
Andolsun ki, insanı süzülmüş çamurdan yarattık. (Mü’minûn, 12)
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً ف۪ي قَرَارٍ مَك۪ينٍۖ 13
Sonra onu bir su damlası/meni olarak sağlam bir yere/rahme yerleştirdik. (Mü’minûn, 13)
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًاۗ ثُمَّ اَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا اٰخَرَۜ فَتَبَارَكَ اللّٰهُ اَحْسَنُ الْخَالِق۪ينَۜ
Sonra meniyi pıhtılaşmış kan (alak) olarak yarattık. Sonra o kanı çiğnenmiş bir et parçası (mudğa) olarak yarattık. Sonra o et parçasını kemik olarak yarattık, sonra da kemiğe et giydirdik. Sonra onu (sureti, aklı, duyguları olan) bambaşka bir varlık olarak inşa ettik. Yaratıcıların en güzeli olan Allah, ne yücedir. (Mü’minûn, 14)
Kelimenin tam anlamıyla Arapça alaka kelimesinin üç anlamı vardır: (1) sülük, (2) askıya alınmış şey ve (3) kan pıhtısı.
Alaka aşamasındaki embriyo ile sülüğü karşılaştırdığımızda , şekil 1’de gördüğümüz gibi ikisi arasında benzerlik buluyoruz [1] . Ayrıca bu aşamadaki embriyo, sülük gibi annenin kanından besin alıyor, başkalarının kanıyla beslenir. [2]
Şekil 1: Bir sülük ile insan embriyosu arasında alaqah aşamasındaki benzerlikleri gösteren çizimler. (Kuran ve Sünnet’te Tanımlandığı gibi Human Development’dan sülük çizimi, Moore ve diğerleri, s. 37, Integrated Principles of Zoology, Hickman ve diğerleri’nden değiştirilmiştir. Embriyo çizimi The Developing Human, Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 73.)
Alak kelimesinin ikinci anlamı “askıya alınmış şey”dir. Şekil 2 ve 3’te gördüğümüz şey, embriyonun alak aşamasında, anne rahminde askıya alınmasıdır.
Alak kelimesinin üçüncü anlamı “kan pıhtısı”dır. Alaka evresinde embriyonun ve keselerinin dış görünüşünün kan pıhtısına benzer olduğunu bulduk. Bunun nedeni, bu aşamada embriyoda nispeten büyük miktarlarda kan bulunmasıdır [3] (bakınız şekil 4). Ayrıca bu aşamada embriyodaki kan üçüncü haftanın sonuna kadar dolaşmaz. [4] Böylece bu aşamadaki embriyo bir kan pıhtısı gibidir.
Dolayısıyla alak kelimesinin üç anlamı , embriyonun alak aşamasındaki tanımlarına tam olarak karşılık gelir .
Şekil 2: Embriyonun anne rahminde (rahim) alaqah evresinde askıya alınmasını bu şemada görebiliriz . (Gelişmekte Olan İnsan, Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 66.)
Ayette bahsedilen bir sonraki aşama mudğa aşamasıdır. Arapça mudğa kelimesi “çiğnenmiş madde” anlamına gelir. Bir sakız parçası alıp ağzında çiğnenirse ve sonra onu mudğa aşamasındaki bir embriyo ile karşılaştırırsak, mudga aşamasındaki embriyonun çiğnenmiş bir madde görünümü kazandığı sonucuna varırız. Bunun nedeni embriyonun arkasındaki “çiğnenmiş bir maddedeki diş izlerine biraz benzeyen” somitlerdir. [5] (bkz. şekil 5 ve 6).
Resulullah Muhammed aleyhi selam tüm bunları 1400 yıl önce, bilim adamlarının o zamanlar var olmayan gelişmiş ekipmanlar ve güçlü mikroskoplar kullanarak daha yeni keşfettiği halde, nasıl bilebilirdi? Hamm ve Leeuwenhoek, 1677’de (Muhammed’den 1000 yıl sonra) gelişmiş bir mikroskop kullanarak insan sperm hücrelerini (spermatozoa) gözlemleyen ilk bilim adamlarıydı. Yanlışlıkla, sperm hücresinin, kadın genital kanalında biriktiğinde büyüyen, minyatür, önceden oluşturulmuş bir insan içerdiğini düşündüler. [6]
Şekil 3: Bu fotomikrografta, anne rahminde alaqah aşamasında (yaklaşık 15 günlük) bir embriyonun (B ile işaretli) süspansiyonunu görebiliriz. Embriyonun gerçek boyutu yaklaşık 0,6 mm’dir. (The Developing Human, Moore, 3. baskı, s. 66, Histology, Leeson ve Leeson’dan.)
Fahri Profesör Keith L. Moore [7] anatomi ve embriyoloji alanında dünyanın önde gelen bilim adamlarından biridir ve sekiz dile çevrilen Gelişen İnsan adlı kitabın yazarıdır. Bu kitap bilimsel bir referans çalışmasıdır ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki özel bir komite tarafından bir kişi tarafından yazılan en iyi kitap olarak seçilmiştir. Keith Moore, Toronto Üniversitesi, Toronto, Kanada’da Anatomi ve Hücre Biyolojisi Fahri Profesörüdür. Orada Tıp Fakültesi Temel Bilimler Dekan Yardımcılığı yaptı ve 8 yıl Anatomi Anabilim Dalı Başkanlığı yaptı. 1984 yılında Kanada’da anatomi alanında verilen en seçkin ödül olan Kanada Anatomistler Birliği’nden JCB Hibe Ödülü’nü aldı. Birçok uluslararası derneği yönetti,
Şekil 4: Bir embriyoda alaqah aşamasında ilkel kardiyovasküler sistemin şeması . Embriyonun ve keselerinin dış görünümü, embriyoda nispeten büyük miktarda kan bulunması nedeniyle bir kan pıhtısına benzer. (Gelişmekte Olan İnsan, Moore, 5. baskı, s. 65.)
1981’de Suudi Arabistan’ın Dammam kentindeki Yedinci Tıp Konferansı sırasında Profesör Moore şunları söyledi: “Kur’an’da insan gelişimi ile ilgili ifadeleri açıklığa kavuşturmak benim için büyük bir zevkti. Bana göre bu ifadelerin gelmiş olması gerektiği açık. Muhammed Allah’tandır, çünkü bu bilgilerin neredeyse tamamı yüzyıllar sonrasına kadar keşfedilmemişti. Bu bana Muhammed’in Allah’ın bir elçisi olduğunu kanıtlıyor.” [8] ( Bu yorumun RealPlayer videosunu izlemek için buraya tıklayın ).
Şekil 5: Mudğa aşamasındaki bir embriyonun fotoğrafı (28 günlük). Bu aşamada embriyo çiğnenmiş bir madde görünümü kazanır, çünkü embriyonun arkasındaki somitler bir şekilde çiğnenmiş bir maddedeki diş izlerine benzer. Embriyonun gerçek boyutu 4 mm’dir. (The Developing Human, Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 82, Profesör Hideo Nishimura, Kyoto Üniversitesi, Kyoto, Japonya.)
Bunun üzerine Profesör Moore’a şu soru soruldu: “Bu, Kuran’ın Allah’ın sözü olduğuna inandığınız anlamına mı geliyor?” Cevap verdi: “Bunu kabul etmekte zorluk çekmiyorum.” [9]
Şekil 6: Mudghah aşamasındaki bir embriyonun görünümünü çiğnenmiş bir sakız parçasıyla karşılaştırdığımızda, ikisi arasında benzerlik buluyoruz.
A) Mudğa aşamasında bir embriyonun çizimi. Burada embriyonun arkasındaki diş izlerine benzeyen somitleri görebiliriz. (Gelişmekte Olan İnsan, Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 79.)
B) Çiğnenmiş bir sakız parçasının fotoğrafı.
4. Yüzyılda tavuk yumurtaları üzerine yaptığı çalışmalardan civciv embriyolarının aşamalar halinde geliştiğini fark etmiş, bu aşamalar hakkında herhangi bir ayrıntı vermemiştir. Embriyoloji tarihinden bilindiği kadarıyla yirminci yüzyıla kadar insan embriyolarının evrelenmesi ve sınıflandırılması hakkında çok az şey biliniyordu. Bu nedenle Kuran’daki insan embriyosu tasvirleri, yedinci yüzyıldaki bilimsel bilgilere dayandırılamaz. Tek mantıklı sonuç şudur: Bu açıklamalar Hz Muhammed (s.a.s) Allah tarafından vahyedilmiştir. [10] (Bu yorumun RealPlayer videosunu izleyin).
DİPNOTLAR:
Gelişmekte Olan İnsan , Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 8.
Kur’an ve Sünnette Anlatıldığı Gibi İnsani Gelişme , Moore ve diğerleri, s. 36.
Kuran ve Sünnette Tanımlandığı Şekilde İnsani Gelişme , Moore ve diğerleri, s. 37-38.
Gelişmekte Olan İnsan , Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 65.
Gelişmekte Olan İnsan , Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 8.
Gelişmekte Olan İnsan , Moore ve Persaud, 5. baskı, s. 9.
Not: Bu sitede adı geçen tüm bilim adamlarının meslekleri en son 1997 yılında güncellenmiştir.
Bu sözün referansı Bu Gerçektir (video kaset). Bu video kasetin bir kopyası için lütfen www.islam-guide.com/truth.htm adresini ziyaret edin.
Bu Gerçektir (video kaset).
Bu Gerçektir (video kaset). Bir kopya için bkz. dipnota no. 9.
islamreligion.com
Share this content:
Yorum gönder