Müşrik Kadın Yada Erkekle Evlenmenin Hükmü Nedir?
Bugün ideolojik dinlerin egemen olduğu ve yeryüzünde Allah’ın ahkamına sınırlandırma getirilip tağutların şirke ve küfe egemenlik verdiği bir cahiliye dönemini yaşıyoruz. Öyle ki artık genç-yaşlı, kadın-erkek ve her sınıftan insan bugün inandığı Allah’ı tanımıyor, inandığı Kur’an’ı okumuyor, amel etmiyor ve bilmedikleri tanımadıkları bir dini eylem ve söylemleri ile inkar ediyorlar, bunlada kalmayıp kendilerini hala islama nispet ediyorlar.
İslam ve Müslümanlık iddiasını taşıyan bu kimseler akidelerinde küfrü, sözlerinde ve amellerinde şirk, hurafe ve daha nice kötülükleri bulaştırmışlar. Bu sebeple insanlar arasında akidevi, sosyolojik ve her alanda Müslümanlar ile onlar arasında ilişki ancak ilahi öğretiler açısından değerlendiriliip ona göre hüküm vermek artık elzem olmuştur.
Peki Müslüman bir kadın müşrik bir erkekle evlenebilir mi? Ya da kafir bir erkek mü’min bir kadınla evlenebilir mi? Ehli kitap ile evlenmenin hükmü nedir?
Kafirle Evlenme’nin Hükmü Nedir?
Bu mesele asli müşrik, hadis müşrik ve ehli kitap şeklinde ayırıma tutmayı gerektirir. Nitekim bunların her biri ayrı illet ve hükme tabi tutulmuştur.
1- Ehli Kitap Kadınla Evlenmek Caiz Mi?
Şüphesiz ehli kitap kadınlarıyla evlenmek ancak belli şartlar söz konusu olursa caiz olur. Peki bu şartlar nelerdir?
İffetli olmaları, ahlaklı olmaları, zina yapmamaları, küfür ve şirk açısından çocuğun akidesini bozmaması ve kadının erkeğin kontrolünde olabilmesi şeklinde şartlar ile caiz olur. Nitekim;
اَلْيَوْمَ اُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُۜ وَطَعَامُ الَّذ۪ينَ اُو۫تُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْۖ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْۘ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذ۪ينَ اُو۫تُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ اِذَٓا اٰتَيْتُمُوهُنَّ اُجُورَهُنَّ مُحْصِن۪ينَ غَيْرَ مُسَافِح۪ينَ وَلَا مُتَّخِذ۪ٓي اَخْدَانٍۜ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْا۪يمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُۘ وَهُوَ فِي الْاٰخِرَةِ مِنَ الْخَاسِر۪ينَ۟
Bugün temiz şeyler sizin için helal kılındı. Kendilerine Kitap verilenlerin yiyecekleri/kestikleri sizin için, sizin yiyecekleriniz de onlar için helaldir. İffetli mümin kadınlarla ve sizden önce kendilerine Kitap verilen iffetli kadınlarla (mehir) ücretlerini vermeniz, iffeti gözetmeniz, zina yapmaksızın ve dost tutmaksızın onlarla evlenmeniz de helal kılındı. Kim de imanı reddederse (imana karşı kâfirce bir tutum sergilerse), onun ameli boşa gitmiştir ve o, ahirette hüsrana uğrayanlardan olmuştur. (5/Mâide, 5)
Eğer bu şartlara muhalefet söz konusu olursa çocuğa küfür, şirk, ahlaksızlığı ve kötülüğe sebep olacak nitelikte ise işte o zaman caiz olmaz.
Nitekim ümmetin icmasıyla ”kadın kocasına tabidir” kaidesininden istinbat edilen hükümler açısından böyle değerlendirildiğinde bunla amel etmek gerekir.
Huzeyfe (r.a) ile ilgili rivayette, Ömer (r.a); Ehli kitap kadınlarıyla evlenmeyi haram gördüğü için değil kerih gördüğü için Huzeyfe (r.a)’dan o kadını bırakmasını istemişti.
Abdurrahman b. Avf (r.a)’den rivayet edilen bir hadiste Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur:
“Siz mecusilere, kitap ehline verdiğiniz hükmü veriniz! Fakat, onların kadınlarıyla evlenmeyin ve kestikleri hayvanların etinden yemeyin!” (Ahmet rivayet etti ve sahih dedi)
2- Savaş/Harbi Konumunda Olan Ehli Kitabın Kadınları İle Evlenmek Caiz Mi?
İmam Abu Hanife, İmam Şafii ve İmam Ahmed ve benzeri alimler bu meselede istihsan delili ile hareket etmişler ve harbi konumunda olan kitap ehli kadınları ile evlenmeyi caiz görmemişlerdir. Çünkü onların bu savaş sebebiyle kin, nefret, öfke ve benzeri sebeplerle çocukları babadan kaçırabilme, casusluk yapma ve benzeri kötülükler sebebiyle caiz görmemişlerdir.
İmam malik ise bu meselede harbi ehli kitap kadınla evliliği kerih görmüştür.
3- Müşrik Kadınla Evlenmenin Hükmü Nedir?
Âlimleriimiz asli müşrik konumunda olan Mecusiler ile evlenmeyi İmam Ebu Hanife, İmam Malik, İmam Şafii ve İmam Ahmed gibi alimler caiz görmemişler.
Onların delilleri ise: Resulullah aleyhisselam şöyle buyurdu: Mecusilere kitap ehline verdiğiniz hükmü verin, fakat onların kadınlarıyla evlenmeyin ve kestikleri hayvanların etlerini yemeyin. (Ahmed, Kurtubi, İbni Kesir)
İmam Ahmed ise sahih bir rivayette mecusi ya da müşrik bir kadınla evlilik konusunda hoşlanmıyorum, demiş ama haram dememiştir. ‘’Siz mecusilere kitap ehlinin hükmünü veriniz” hadisi ”onların kadınlarıyla evlenmeyin ve kestikleri hayvanların etlerini yemeyin kısmını” sahih görmemiştir ve mecusilere ehli kitap hükmünü vermiştir. Bu delil ve ihtilafdan sonra erkeğin müşrik bir kadınla evliliği iki şekilde görülür.
Birincisi: Kendisini İslam’a nispet eden, namaz kılan, Kur’an okuyan kadının şirki açık ise ve Ehli Kitabın şartlarına muhalefet ediyorsa evlenmek caiz olmaz.
Nitekim bu gibi kadınlar kabirlere yönelir, Allah’tan başkasına dua, sığınma, yardım, şeyhleri ilahi bir makama oturtmaları, fal ve hurafeler şeklinde olmaları yine bunla beraber lâik, kemalist ya da atatürkçü ve çocuklarına bu açıdan dayatmaçı konumunda ise evlilik caiz olmaz.
İkincisi: Bu kadın her ne kadar müşrik’sede küfrü ve şirki birinci kısımda olanla aynı değil ve tamamıyla kocanın kontrolu altında ise ve çocuğunu onun dini üzere büyütüyorsa bu kimseyle evli olmak kerahetle caizdir.
Nasıl ki Ehli Kitap kadınının şirk ve küfürü olmasına rağmen icma ile onlara evlilik bazı şartlar üzere söz konusu ise Kur’an okuyan, namaz kılan, örtünen ve şirki açık olmayan böyle kadınların mümin bir erkekle evli kalması Ehli Kitaba tanınan aynı şatlar haiz ise evlilik caiz olur.
Nitekim Ahmet bin Hanbel‘in ”mecusileri kitap ehlinden görmesi’’ ve onların kadınları ile evliliği aynı görmesi ver zaten Kur’an ın belli şartlarda ehli kitap kadınları ile evlenmesine izin verilmesi aynı illlet sebebiyle bunu delillendirmektedir.
Mürted İle Evlenmenin Hükmü Nedir?
Hiç şüphesiz ister kadın ister erkek olsun küfrünü ve şirkini ilan ederek ben İslam’dan ayrıldım diyenlerle evli kalmak caiz değildir ve onlarla evlilik devam ediyorsa evlilik akdi bozulmuştur. Kadının kocasından kocanın da karısından ayrılması farzdır. Aralarında buna rağmen ilişki varsa zinadır ve aynı zamanda haram işlemektedirler.
Müslüman Kadının Müşrik Erkeğin Nikahının Altında Olmasının Hükmü Nedir?
Hiç Şüphesiz ki mü’min bir kadın ister müşrik ister ehli kitap ister mürted ister münafıklığı ispatlanmış bir kimse olsun onlarla evliliği haramdır ve bu konuda ihtilaf yoktur.
Bu açıdan bugün yaşadığımız şu zaman diliminde kadınların iman ettiğini ve kocaların ise küfür üzere olduğunu görüyoruz. Hiç şüphesiz koca müşrik olduğu ispatlanırsa onla evliliğin sürdürülmesi haram olduğu gibi cinsel ilişki söz konusu ise bu apaçık bir zinadır.
Mü’min bir kadın müşrik olan kocasından evliliği sonlandırabilmesi için gerek şarta gelince;
İki adil erkek şahit ya da bir erkek iki kadın şahidin bu kocanın şirk işlediğine şahitlik ederek şirkini ispatlarlarsa bu kimse ile evliliğini sürdürmesi haramdır.
Bir kadının şahitliği ile benim kocam müşrik’tir ben ayrılıyorum iddiası ile amel etmek Kur’an ve sünnetin ortaya koyduğu şahitlik fıkıhığına muhalefettir ve caiz değildir.
Çünkü kadın bir iddiada bulunuyor o da kocanın müşrik olduğu iddiası, Tekfir fıkhına göre bir kimsenin müşrik olduğunu ispatlamak için gereken şart şahitler huzurunda ispatlanması. Bu ise Cumhura göre iki adil şahit, Hasan Basri’ye göre dört şahit getirmesidir.
Nitekim bizzat yaşanmış bir olay: Bir kadın kocasının durumunu şahit olmadan cemaatin üyelerine bildiriyor ve bu cemaat hiçbir şekilde şahit talebinde bulunmadan ”gel bize diyor” ve kadın kocasını terk ediyor. Koca karısını uzun aramadan sonra Konya’da bulduktan sonra bu cemaatin üyeleriyle neden karımı ben’den aldınız? dediğinde, çünkü sen müşriksin dediler. Bu adam ise ben tevhidi tasdik ediyorum tağutu ret ediyorum şeklinde bu kimsenin imanına şahitlik ettiklerinde pişmanlık, hata ve yanlış yaptıklarını görüyorlar.
Bu konu ile ilgili İbni Kayyım Alimlerin farklı görüşlerini şu şekilde serd etmiştir;
1- Tabiin ve zahit Alimlerin görüşüne göre: Kadının Müslüman olmasıyla birlikte nikah akdi iptal olur.
2- İmam Abu Hanife’ye göre: Kadın müslüman olduktan sonra kocası islamı kabul etmez ise nikah iptal olur.
3- İmam Malik’e göre: Kadın Müslüman olursa ve iddet dönemi bitimine kadar kocası Müslüman olmaz ise aralarındaki nikah iptal olur.
4- İbni Şübrime’nin görüşü: Kadın Müslüman olursa aralarında nikah hemen iptal olur.
5- İmam evzai, İmam Leys, İmam Zuhri, İmam Ahmed ve İmam Şafi’ye göre: Kadın ya da erkek hangisi Müslüman olursa olsun kadının iddeti müddeti kadar beklenilir ve bu süre içinde diğer taraf Müslüman olmaz ise nikah akdi iptal olur.
6- Ömer radıyallahu anh’a göre: Kadın isterse senelerce kocasının yanında kalabilir ve kocasına Müslüman olmasını bekleyebilir. Çünkü kocası Hıristiyan olan bir kadına Ömer radıyallahu anhu kadını muhayyer bırakmıştır. Dilersen kocanın yanında kal dilersen ayrıl demek suretiyle Alimlerin bir kısmı bunu delil getirmişlerdir.
7- Ali radıyallahu anhu’ya göre: Müslüman olan bir kadın bulunduğu şehirden çıkmadığı sürece kocası onunla olmada herkesten daha çok hak sahibidir.
8- Şeyh Abdullah bin Yusuf El-cedi kitabında şunu söylüyor: Kadın kocasından evvel Müslüman olursa kocasının yanında kalma ya da kalmama kendi seçimine bağlıdır. O şu delili getiriyor; Abbas’ın karısı Ummul Fadıl ve Rasulullahın kızı Zeynep’in durumları bu şekildedir. Fakat kocası dine karşı düşmanlık yapıyor ise o zaman yanında kalamaz bu fetva aynı zamanda Ömer ve Ali radıyallahu anhuma’nın fetvasıdır.
Bu Alim kendi kitabında bu konu ile ilgili nas ve icma olmadığını beyan etmiştir.
İslam’dan önce nikahları sahih olan kimselerin Müslüman olmasından sonra sahihdir. Zaten sahabeler iman ettikten sonra nikah tazelememişlerdir bu bilinen bir husustur.
Gürsel Gürbüz
Share this content:
Yorum gönder